D-vitamiini voi olla etsimämme ratkaisu!

D-vitamiini voisi olla toivonsäde, jonka tarvitsemme. Epidemian edetessä tutkijat ympäri maailmaa etsivät ratkaisuja.

Fox News julkaisi artikkelin amerikkalaiselta lääkäriltä Thomas R. Friedeniltä, joka on myös työskennellyt taudinvalvontakeskuksessa. Hän teki hyvin selväksi: ei ole vielä todisteita siitä, että D-vitamiini heikentäisi mahdollisuuksia sairastua. Mutta toivoa on ja D-vitamiinilisien käyttö ei ole haitaksi.

D-vitamiinin salaisuus

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, josta puhumme usein tärkeänä mikroravintoaineena terveiden luiden ylläpitämiseen, koska se edistää kalsiumin imeytymistä. Tämä vitamiini on kuitenkin voimakkaampi kuin ennen on ajateltu.

Ihmiskehossa on D-vitamiinireseptoreita monissa eri elimissä, siksi tutkijat olettavat, että D-vitamiinilla on paljon suurempi ja monimutkaisempi rooli kehossa kuin mitä tähän mennessä on osoitettu.

Laboratoriotutkimukset osoittavat, että D-vitamiini auttaa hallitsemaan infektioita ja lieventämään tulehduksia. 

Artikkelissaan Thomas R.Frieden korosti, että D-vitamiinin lisäys vähentää hengitystieinfektioiden riskiä ja voi vähentää influenssan kaltaisten virusten riskiä.

Koska D-vitamiini säätelee muita soluja vahingoittavien sytokiinien tuotantoa, tieteilijät haluavat tutkia mahdollisuutta minimoida tartunnan todennäköisyys lisäämällä D-vitamiinipitoisuutta kehossa.

"Voimme tehdä paljon parantaaksemme infektiovastustuskykyä", Frieden kirjoitti. "D-vitamiinia sisältävän monivitamiinin tai D-vitamiinilisän käyttö ei todennäköisimmiten voi olla haitaksi, ja se voi auttaa."

Auringon voima, D-vitamiinipitoiiset ruoat ja hyvä ravintolisä

Koska kaikki elävät olennot tuottavat (syntetisoivat) sisäisesti D-vitamiinia auringon ultraviolettisäteiden avulla, kutsumme sitä myös 'auringonvitamiiniksi'. Mutta D-vitamiinia on kahta muotoa - D2 ja D3. Ensimmäistä tuottavat kasvit (sienet) ja jälkimmäistä eläimet - kuten myös ihmiset.

Eläimiä ja eläintuotteita syövät saavat automaattisesti vähän D-vitamiinia ruoasta. Vegaanien on kuitenkin luotettava omaan tuotantoonsa altistuessaan auringolle.

Tilastot osoittavat kuitenkin, että D-vitamiinin puute on hyvin yleistä maailmanlaajuisesti. Useimmiten d-vitamiinin puutosta kokevat:

  • Sisätiloissa työskentelevät
  • Aurinkoa välttävät
  • Tummempi ihoiset
  • He, keiden ruokavaliossa ei ole D-vitamiinia sisältäviä ruokia
  • Jotkin ruokaryhmät pois eettisistä syistä jättävät

Maailmanlaajuisesti noin miljardilla ihmisellä on riittämätön D-vitamiinin määrä veressä. Joten vaikka kuulostaakin siltä, että D-vitamiinia ei tulisi puuttua kehostamme, se on todella yleistä.

Siksi kukaan lääkäri maailmassa ei sano ei D3-vitamiinilisälle. Mutta kuten muidenkin ravintolisien kanssa, on parasta tukea niillä terveellisiä elämäntapoja.

D-vitamiinipitoiset ruoat:

  • Rasvainen kala
  • Naudanmaksa
  • Juusto
  • Keltuainen
  • D-vitamiinilla vahvistetut tuotteet (kuten jotkut murot, maito, appelsiinimehu jne.)

Kuinka tehostaa synteesiä ihossa auringonvalolla:

  • 10-30 minuuttia aurinkoa päivässä
  • Aurinkokylpeä keskipäivällä
  • Ongelma: Aurinkorasva ja suojavaatteet estävät UV-säteilyä ja voivat siten vähentää D-vitamiinin synteesiä, mutta altistamista auringolle suojaamattomana ei suositella.

Mitä tarkistaa D-vitamiinilisässä:

  • Suositeltu päivittäinen annos: 15 µg
  • Enintään: 50 µg (2000 IU)

Käytä tätä tuotetta vähintään 30 päivän ajan

Poista puutteen mahdollisuus ja kokeile All in a Day D-vitamiinikapseleita, joissa on 4000 IU annosta kohti, ja tuet immuunijärjestelmääsi.