Kuinka lievittää vaihdevuosien oireita luonnollisesti

Vaihdevuodet ovat luonnollinen prosessi, joka tapahtuu kun munasarjat ikääntyvät ja tuottavat vähemmän lisääntymishormoneja

Keho alkaa kokea monia muutoksia vastauksena alhaisiin tasoihin:

  • estrogeeni
  • progesteroni
  • testosteroni
  • follikkeleja stimuloiva hormoni (FSH)
  • luteinisoiva hormoni (LH)

Yksi merkittävimmistä muutoksista on munasarjojen aktiivisten follikkelien menetys. Munasarjojen follikkelit ovat pieniä nesteellä täytettyjä pusseja munasarjoissa, jotka erittävät hormoneja ja voivat vapauttaa munasoluja munasarjan seinämästä, mikä mahdollistaa kuukautiset ja hedelmällisyyden.

Yksinkertaisesti sanottuna vaihdevuodet syntyvät, kun naisen kuukautiset loppuvat 12 kuukaudeksi peräkkäin eikä hän voi enää tulla raskaaksi luonnollisesti. Ne alkavat yleensä 45-55-vuotiaana, mutta voivat alkaa kehittymään ennen tätä ikäluokkaa tai sen jälkeen.

Kuukautiset alkavat yleensä harventua vuosien tai kuukausien kuluessa ennen kuin ne loppuvat kokonaan. Joskus ne voivat myös loppua yhtäkkiä kuin seinään.

Useimmat naiset alkavat saada vaihdevuosien oireita noin neljä vuotta ennen viimeisiä kuukautisia. Oireet jatkuvat usein noin neljä vuotta naisen viimeisten kuukautisten jälkeen.

Pienellä määrällä naisia ​​esiintyy vaihdevuosien oireita jopa vuosikymmenen ajan ennen vaihdevuosien alkamista, ja joka kymmenes nainen kokee vaihdevuosien oireita 12 vuoden ajan viimeisten kuukautistensa jälkeen.

On monia tekijöitä, jotka auttavat määrittämään, milloin vaihdevuodet alkavat, mukaan lukien geenit, elämäntavat ja munasarjojen terveys. Noin 1 % naisista vaihdevuodet alkavat ennen kuin he ovat 40-vuotiaita. Tätä kutsutaan ennenaikaisiksi vaihdevuosiksi. Noin 5 % naisista käy läpi vaihdevuodet 40–45 vuoden iässä. Kutsumme tätä esivaihdevuosiksi.

Lue, mitä sinun olisi hyvä tietää vaihdevuosista.

Esivaihdevuodet vs. postmenopaussi

Esivaihdevuodet on siirtymävaihe ennen vaihdevuosia. Se on aika, jolloin munasarjasi alkavat vähitellen tuottaa vähemmän estrogeenia. Se kestää vaihdevuosiin asti, jolloin munasarjat lakkaavat vapauttamasta munia kokonaan.

Esivaihdevuosien pituus voi vaihdella muutamasta kuukaudesta useisiin vuosiin. Monilla naisilla esivaihdevuodet alkavat jossain vaiheessa neljäkymppisenä, vaikka jotkut kokevat siirtymän jo kolmekymppisenä. Monet naiset jättävät esivaihdevuodet kokonaan väliin ja vaihdevuodet alkavat heillä yhtäkkiä.

Esivaihdevuosien aikana kuukautiset muuttuvat epäsäännöllisiksi. Ne voivat olla myöhässä tai voivat jäädä välistä yhden tai useamman kerran kokonaan. Kuukautiskierrosta voi myös tulla raskaampaa tai kevyempää.

Postmenopausiilla tarkoitetaan vuosia vaihdevuosien jälkeen.

Vaihdevuosien oireet

Vaikka vaihdevuodet on luonnollinen biologinen prosessi, fyysiset oireet, kuten kuumat aallot ja henkiset kuten tunneherkkyys voivat vaikuttaa elämänlaatuusi häiritsemällä untasi, alentamalla energiatasojasi ja vaikuttamalla negatiivisesti mielialaasi.

Merkit ja oireet, mukaan lukien muutokset kuukautisissa, voivat vaihdella suuresti naisten välillä. Mutta todennäköisimmin koet kuukautisten muuttuvan epäsäännöllisiksi ennen kuin ne loppuvat kokonaan.

Kuukautisten puuttuminen esivaihdevuosien aikana on yleistä ja odotettavissa. Usein kuukautiset jäävät väliin kuukaudeksi ja palaavat sitten, tai ohittavat useita kuukausia ja muuttuvat sitten säännöllisiksi uudelleen muutaman kuukauden ajaksi. Kierron pituus voi myös lyhentyä, jolloin kuukautiset ovat lähempänä toisiaan.

Jokaisen naisen vaihdevuodet ovat ainutlaatuisia. Mutta oireet ovat yleensä vahvempia, kun vaihdevuodet alkavat yhtäkkiä tai lyhyemmän ajan kuluessa.

Kuukautiskierron muutosten lisäksi esivaihdevuosien, vaihdevuosien ja postmenopaussin oireet ovat yleensä hyvin samankaltaisia. Yleisimpiä aikaisia merkkejä esivaihdevuosista ovat:

  • harventuneet kuukautiset,
  • runsaammat tai vähempivuotoiset kuukautiset kuin mihin olet tottunut,
  • oireita kuten kuumia aaltoja, yöllistä hikoilua ja punastumista.

Vaihdevuodet voivat aiheuttaa epämiellyttäviä oireita, kuten kuumia aaltoja ja painonnousua. Useimmille naisille lääkehoitoa ei tarvita vaihdevuosien vuoksi. Arviolta 75 % naisista kokee kuumia aaltoja vaihdevuosien yhteydessä.

Muita yleisiä vaihdevuosien oireita ovat:

  • nukahtamisvaikeudet,
  • painonnousu,
  • mielialan muutokset,
  • emättimen kuivuus,
  • keskittymisvaikeudet ja muistiongelmat,
  • alentunut libido,
  • kuiva iho, suu ja silmät,
  • lisääntynyt virtsaamisen tarve,
  • päänsärky,
  • vähentynyt lihasmassa,
  • kipeät tai jäykät nivelet,
  • vähentynyt luumassa,
  • vähemmän täyteläiset rinnat,
  • hiusten oheneminen tai menetys,
  • lisääntynyt karvankasvu muilla kehon alueilla, kuten kasvoissa, kaulassa, rinnassa ja yläselässä.

Luonnolliset hoidot ja elämäntapamuutokset

Onneksi on asioita, joilla voit lievittää lieviä tai kohtalaisia ​​vaihdevuosien oireita luonnollisesti käyttämällä luonnollisia "lääkkeitä" ja tekemällä elämäntapamuutoksia.

Tässä on helppoja vinkkejä vaihdevuosien oireiden hallintaan:

Pysy viileänä ja mukavana

Pukeudu väljästi, kerroksittain, etenkin yöllä. Tämä koskee myös lämpimiä tai arvaamattomia sään jaksoja. Tämä voi auttaa sinua hallitsemaan kuumia aaltoja.

Pitämällä makuuhuoneesi viileänä ja välttämällä raskaita peittoja voit vähentää yöllistä hikoilua. Jos yöllinen hikoilu on sinulle tavallista, harkitse vedenpitävän lakanan käyttöä vuodevaatteiden alla suojaamaan patjaasi.

Liiku ja hallitse painoasi

Yritä vähentää päivittäistä kalorien määrää noin 400 kalorilla painonhallinnan helpottamiseksi. Liiku maltillisesti 20-30 minuuttia päivässä. Tämä voi auttaa:

  • nostamaan energiatasojasi,
  • parantamaan mielialaa,
  • edistämään hyvää unta,
  • parantamaan yleistä hyvinvointia.

Lisää ravintolisiä ruokavalioosi  

Markkinoilla on luonnollisia lisäravinteita, jotka auttavat lievittämään vaihdevuosien oireita ilman hormoneja tai kemikaaleja, jotka voivat aiheuttaa sivuvaikutuksia. Yksi markkinoiden parhaista lisäravinteista vaihdevuosien oireiden lievittämiseen on  M-pause

M-pause on kasvipohjainen lisäravinne, joka on valmistettu EU:ssa tiukkoja farmaseuttisia standardeja noudattaen. Se on täynnä ainesosia, joiden on todistettu vähentävän vaihdevuosiin liittyviä oireita.

Voit myös rikastuttaa ruokavaliotasi kalsiumilla, D-vitamiinilla ja magnesiumilla tukemaan luuston terveyttä, parantamaan energiatasojasi ja unen laatua.

Harjoittele rentoutumistekniikoita

Rentoutumis- ja hengitystekniikat, kuten jooga ja meditaatio, voivat olla suureksi avuksi.

Pidä huolta ihostasi

Käytä kosteusvoidetta päivittäin vähentääksesi ihon kuivuutta. On hyvä välttää liiallista kylpemistä tai uimista, koska ne voivat kuivuttaa tai ärsyttää ihoa.

Hillitse uniongelmia

Voit kokeilla kotihoitoja, kuten teen juomista tai luonnollisia lisäravinteita. Suosittelemme SleepLuxia – kasvipohjaista ravintolisää, joka auttaa parantamaan unenlaatua. Jos sinulla on säännöllisesti univaikeuksia, keskustele lääkärisi kanssa, jotta hän voi auttaa sinua hallitsemaan niitä ja saamaan paremmat yöunet.

Lopeta tupakointi ja rajoita alkoholin käyttöä

Lopeta tupakointi ja vältä altistumista passiiviselle tupakoinnille. Altistuminen savukkeille voi pahentaa oireitasi.

On hyvä myös rajoittaa alkoholinkäyttöä oireiden pahenemisen estämiseksi. Runsas alkoholin käyttö vaihdevuosien aikana voi lisätä terveysongelmien riskiä.

Osta parhaat luonnolliset ravintolisät vaihdevuosien oireiden vähentämiseksi nyt!

  • Vähentää yöhikoilua jopa 2x *
  • Vähentää kuumia aaltoja jopa 4x *
  • Helpottaa painonpudotusta ja painonhallintaa
  • Kliinisesti testattu patentoitu humalauute Lifenol® ja puna-apilauute maksimaalisten tulosten saavuttamiseksi
  • Soijaton vaihdevuosien ravintolisä

*Tuotteen vaikutukset voivat vaihdella yksilöittäin ja erota verkkosivustolla kuvatusta. 

Tuotteita sinulle

HORMONAALINEN TASAPAINO
-59%
Erikoishinta 36,90 € Normaalihinta 89,70 €
Katso tuotetta
HORMONITASAPAINO
-55%
Erikoishinta 24,90 € Normaalihinta 54,89 €
Katso tuotetta
-75%
Erikoishinta 14,90 € Normaalihinta 59,98 €
Katso tuotetta